Antikvariát s více než 49 984 položkami
+420 775 281 837 v pracovní dny 7:00 - 14:00
Antikvariát
Nákupní košík Prázdný
 Životní styl a sociální třídy - Vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby
Šafr Jiří

Životní styl a sociální třídy - Vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby

STAV: naražený roh
7/10 (Pěkný stav, mírná poškození)
Ilustrace
-
60 Kč
Koupit knihu Knihu už máte v košíku
Pro mě nezobrazovat
Možnost položku zařadit mezi nežádané mohou využít pouze přihlášení uživatelé.
EAN
9788073301545
Typ vazby
brožovaná
Počet stran
165
Rok vydání
2008

Skrze vlastní vkus rozumíme (ne)vkusu druhých. Určujeme tak svou i cizí pozici v symbolickém sociálním prostoru. Vkus stojí za volbami, v nichž se utváří odlišné životní styly. Vytříbenost vkusu a spotřeby představuje významnou složku kulturního kapitálu. Stává se prostředkem vymezujícím naše statusové postavení. Tato kniha se zabývá problematikou kulturní diferenciace jako jedné ze sfér procesu třídní strukturace. Vedou v české společnosti odlišnosti v životním stylu ke vzniku symbolické hranice mezi sociálními třídami? Empirická část sleduje dvě propojená témata: obecnou hypotézu homologie, podle níž je postavení v sociální stratifikaci hierarchicky svázáno s odlišným životním stylem v oblastech vysoké kultury, masové/nízké kultury, elegance v oblékání, zdravého způsobu života a okázalé spotřeby spolu s jejím protipólem – kulturou materiální nezbytnosti; druhé téma představuje hypotézu stratifikační podmíněnosti nového fenoménu kulturního všežroutství. Kulturní všežrouty charakterizuje multikulturní kapitál, tj. „bezbřehost“ vkusu spojeného jak s vysokou, tak masovou kulturou. Ač je třídní homologie nepochybně od počátku devadesátých let pozvolně narušována postupnou individualizací životního způsobu, přesto neztrácí na významu. Naopak, jak ukazují analýzy dat z výzkumu MML TGI 2004, nabývá poněkud jemnějších a složitějších forem kulturního kapitálu, jako například cit pro okázalou spotřebu. Obecně výsledky ukazují na to, že jakkoli lze v kontextu dalších procesů růstu sociálních nerovností po roce 1989 kulturní praxi z věcného hlediska považovat spíše za slabou formu třídní strukturace, ta se přesto významně podílí na vymezení symbolické mezitřídní hranice, která v naší společnosti vede mezi světem manuální a nemanuální práce.

Mohlo by vás zajímat