Skrze vlastní vkus rozumíme (ne)vkusu druhých. Určujeme tak svou i cizí pozici v symbolickém sociálním prostoru. Vkus stojí za volbami, v nichž se utváří odlišné životní styly. Vytříbenost vkusu a spotřeby představuje významnou složku kulturního kapitálu. Stává se prostředkem vymezujícím naše statusové postavení.
Tato kniha se zabývá problematikou
kulturní diferenciace jako jedné ze
sfér procesu třídní strukturace. Vedou
v české společnosti odlišnosti v životním
stylu ke vzniku symbolické hranice mezi
sociálními třídami?
Empirická část sleduje dvě propojená
témata: obecnou hypotézu homologie,
podle níž je postavení v sociální stratifikaci hierarchicky svázáno s odlišným
životním stylem v oblastech vysoké
kultury, masové/nízké kultury, elegance
v oblékání, zdravého způsobu života
a okázalé spotřeby spolu s jejím protipólem – kulturou materiální nezbytnosti;
druhé téma představuje hypotézu stratifikační podmíněnosti nového fenoménu
kulturního všežroutství. Kulturní všežrouty charakterizuje multikulturní kapitál, tj. „bezbřehost“ vkusu spojeného
jak s vysokou, tak masovou kulturou.
Ač je třídní homologie nepochybně
od počátku devadesátých let pozvolně
narušována postupnou individualizací
životního způsobu, přesto neztrácí na
významu. Naopak, jak ukazují analýzy
dat z výzkumu MML TGI 2004, nabývá
poněkud jemnějších a složitějších
forem kulturního kapitálu, jako například cit pro okázalou spotřebu. Obecně
výsledky ukazují na to, že jakkoli lze
v kontextu dalších procesů růstu sociálních nerovností po roce 1989 kulturní
praxi z věcného hlediska považovat
spíše za slabou formu třídní strukturace, ta se přesto významně podílí na
vymezení symbolické mezitřídní hranice, která v naší společnosti vede mezi
světem manuální a nemanuální práce.